Pieniä askelia kohti menestystä
Tässä jaksossa Antti Haapakorva ja Mika Sutinen keskustelevat strategisista valinnoista. Paneudumme lemmikkieläintarvikeketju Mustin ja Mirrin menestyksen saloihin ja pohdimme, miksi strategian toteuttamisessa usein epäonnistutaan.
Strategian toteuttaminen
Mika Sutisen mukaan johtajilla on usein hyvinkin selkeä näkemys strategiasta ja sen toteuttamisesta. Ensimmäinen haaste tulee vastaan siinä, että muut eivät näe strategiaa samalla tavalla, vaan kuvat voivat yksilöiden välillä olla aivan erilaiset. Siksi parhaimmastakaan strategiasta ei ole hyötyä, jos sitä ei saada ymmärrettävään muotoon: viestinnän rooli onnistuneen strategian luomisessa ja toteuttamisessa on ensiarvoisen tärkeää.
Haasteita strategiasta viestimiselle aiheuttaa myös yrityksen kasvu. Asiat, jotka on ennen ilmoitettu kahvipöydässä, eivät tavoitakaan enää kaikkia tarvittavia tahoja. Viestinnän määrä ja laatu täytyy siis suhteuttaa organisaation kokoon: mitä isommaksi mennään, sitä enemmän ja selkeämmin.
Strategia voi myös jäädä pöydälle. Tällöin hyvä suunnitelma on tehty, mutta sen tuominen päivittäiseen toimintaan ei onnistu. Mika korostaa, että strategian toteuttaminen vaatii päivittäisiä systemaattisia toimia ja että menestyvä strategia mahdollistetaan koko organisaation yhteispelillä. Mustin ja Mirrin tapauksessa strategian toteutusta ajettiin kahden viikon sprinteissä.
Kilpailuedun löytäminen
Kilpailuedun hahmottamisessa on ymmärrettävä, miksi asiakas valitsee meidän tuotteemme tai kilpailijan tuotteen. Helpoiten se selviää, kun kysyy itse asiakkaalta. Kun kilpailuetu löytyy, on siihen uskallettava myös nojata. Kilpailuetuja tukeva strategia auttaa pitämään tavoitteet kirkkaana mielessä. Pitkällä tähtäimellä on järkevämpää keskittyä omaan ydinosaamiseen ja sen rakentamiseen.
”Strategia on suunnitelma, jota täytyy toteuttaa joka päivä”, Mika toteaa.
Mustin ja Mirrin strategiatyö
Isoja strategiasia muutoksia tarvitaan vain silloin, kun organisaatiossa on jääty kehityksestä jälkeen. Jatkuvilla pienillä muutoksilla pysytään ajan hermolla. Kun Mika aloitti Mustin ja Mirrin toimitusjohtajana vuonna 2010, yrityksen liiketoiminta oli rapautunut, joten isolle strategiamuutokselle oli tarvetta.
Mustin ja Mirrin strategian kehittäminen lähti siitä, että tarkasteltiin yrityksen historiallisia menestystekijöitä. Mustin ja Mirrin asema asiakkaiden silmissä oli korkea, ja lähtökohdat strategian kehittämiselle olivat tältä osin suotuisat. Tärkeä päätös strategian parantamisessa oli se, että Musti ja Mirri keskittyivät edelleen vain kissoihin ja koiriin.
Yrityksen Kasvu ja kannattavuus olivat lähtötilanteessa suhteellisen heikkoja. Hintajohtajuuden tavoitteleminen vaihdettiin pyrkimykseen maksimoida asiakkaan kokema arvo. Taustalla vaikutti verkkokaupan kasvu ja se, että isot kansainväliset verkkokaupat pystyvät myymään tuotteita halvemmalla.
Vastatakseen kiristyvään kilpailuun Musti ja Mirri teki ison päätöksen luopua kansainvälisistä jättimerkeistä ja siirtyä omien tuotemerkkien kehittämiseen täysin tyhjästä. Uuden tuoteportfolion lisäksi yritys alkoi panostaa palvelutarjontaan.
Yhteenveto
Strategian toteuttamisessa tärkeintä on viestintä. Koko organisaatio on hyvä saada mukaan strategian luomiseen, mutta aina se ei ole mahdollista. Tärkeintä on jatkuva viestintä aiheesta, sillä vaikka itselle strategia ja sen toteuttaminen näyttäytyisivät selkeinä, käsitykset vaihtelevat runsaasti yksilöiden välillä.
Onnistu strategiatyössä
Teksti: Ville Vuorela
- Industrial Partner, Vaaka Partners
- Hallituksen puheenjohtaja tai jäsen: Reaktor, Framery, Jungle Juice Bar, SGN Group, Ellun Kanat, Saurum, Luhta, LähiTapiola, Liiga ja Talentree.
- Harrastaa mm. golfia, padelia ja perhokalastusta
Liity pelastuspartioon!
Yritykset eivät koskaan ole valmiita. Sama pätee strategiatyöhön: aina on tilaa kehittymiselle. Ja se, jos mikä, tekee tästäkin lajista loppumattoman kiinnostavan!
Pelastuspartioon liittymällä viet omaa strategiatyötäsi eteenpäin ja saat ympärillesi strategiatyöstä innostuneen yhteisön, jonka kanssa sparrailla ajatuksiasi. Kyseessä on avoin Facebook-ryhmä, jossa käydään aktiivista ja inspiroivaa keskustelua strategiasta.