Sisältöön sitemap
bg

Strategian toteuttaminen on systematiikkaa ja rutiineja

Pieniä askelia kohti menestystä

Tässä jaksossa Antti Haapakorva ja Mika Sutinen keskustelevat strategisista valinnoista. Paneudumme lemmikkieläintarvikeketju Mustin ja Mirrin menestyksen saloihin ja pohdimme, miksi strategian toteuttamisessa usein epäonnistutaan.

Strategian toteuttaminen

Mika Sutisen mukaan johtajilla on usein hyvinkin selkeä näkemys strategiasta ja sen toteuttamisesta. Ensimmäinen haaste tulee vastaan siinä, että muut eivät näe strategiaa samalla tavalla, vaan kuvat voivat yksilöiden välillä olla aivan erilaiset. Siksi parhaimmastakaan strategiasta ei ole hyötyä, jos sitä ei saada ymmärrettävään muotoon: viestinnän rooli onnistuneen strategian luomisessa ja toteuttamisessa on ensiarvoisen tärkeää.

Haasteita strategiasta viestimiselle aiheuttaa myös yrityksen kasvu. Asiat, jotka on ennen ilmoitettu kahvipöydässä, eivät tavoitakaan enää kaikkia tarvittavia tahoja. Viestinnän määrä ja laatu täytyy siis suhteuttaa organisaation kokoon: mitä isommaksi mennään, sitä enemmän ja selkeämmin.

Strategia voi myös jäädä pöydälle. Tällöin hyvä suunnitelma on tehty, mutta sen tuominen päivittäiseen toimintaan ei onnistu. Mika korostaa, että strategian toteuttaminen vaatii päivittäisiä systemaattisia toimia ja että menestyvä strategia mahdollistetaan koko organisaation yhteispelillä. Mustin ja Mirrin tapauksessa strategian toteutusta ajettiin kahden viikon sprinteissä.

Kilpailuedun löytäminen

Kilpailuedun hahmottamisessa on ymmärrettävä, miksi asiakas valitsee meidän tuotteemme tai kilpailijan tuotteen. Helpoiten se selviää, kun kysyy itse asiakkaalta. Kun kilpailuetu löytyy, on siihen uskallettava myös nojata. Kilpailuetuja tukeva strategia auttaa pitämään tavoitteet kirkkaana mielessä. Pitkällä tähtäimellä on järkevämpää keskittyä omaan ydinosaamiseen ja sen rakentamiseen.

”Strategia on suunnitelma, jota täytyy toteuttaa joka päivä”, Mika toteaa.

Mustin ja Mirrin strategiatyö

Isoja strategiasia muutoksia tarvitaan vain silloin, kun organisaatiossa on jääty kehityksestä jälkeen. Jatkuvilla pienillä muutoksilla pysytään ajan hermolla. Kun Mika aloitti Mustin ja Mirrin toimitusjohtajana vuonna 2010, yrityksen liiketoiminta oli rapautunut, joten isolle strategiamuutokselle oli tarvetta.

Mustin ja Mirrin strategian kehittäminen lähti siitä, että tarkasteltiin yrityksen historiallisia menestystekijöitä. Mustin ja Mirrin asema asiakkaiden silmissä oli korkea, ja lähtökohdat strategian kehittämiselle olivat tältä osin suotuisat. Tärkeä päätös strategian parantamisessa oli se, että Musti ja Mirri keskittyivät edelleen vain kissoihin ja koiriin.

Yrityksen Kasvu ja kannattavuus olivat lähtötilanteessa suhteellisen heikkoja. Hintajohtajuuden tavoitteleminen vaihdettiin pyrkimykseen maksimoida asiakkaan kokema arvo. Taustalla vaikutti verkkokaupan kasvu ja se, että isot kansainväliset verkkokaupat pystyvät myymään tuotteita halvemmalla.

Vastatakseen kiristyvään kilpailuun Musti ja Mirri teki ison päätöksen luopua kansainvälisistä jättimerkeistä ja siirtyä omien tuotemerkkien kehittämiseen täysin tyhjästä. Uuden tuoteportfolion lisäksi yritys alkoi panostaa palvelutarjontaan.

Yhteenveto

Strategian toteuttamisessa tärkeintä on viestintä. Koko organisaatio on hyvä saada mukaan strategian luomiseen, mutta aina se ei ole mahdollista. Tärkeintä on jatkuva viestintä aiheesta, sillä vaikka itselle strategia ja sen toteuttaminen näyttäytyisivät selkeinä, käsitykset vaihtelevat runsaasti yksilöiden välillä.

Onnistu strategiatyössä

Teksti: Ville Vuorela

MIKA SUTINEN
  • Industrial Partner, Vaaka Partners
  • Hallituksen puheenjohtaja tai jäsen: Reaktor, Framery, Jungle Juice Bar, SGN Group, Ellun Kanat, Saurum, Luhta, LähiTapiola, Liiga ja Talentree.
  • Harrastaa mm. golfia, padelia ja perhokalastusta

Liity pelastuspartioon!

Yritykset eivät koskaan ole valmiita. Sama pätee strategiatyöhön: aina on tilaa kehittymiselle. Ja se, jos mikä, tekee tästäkin lajista loppumattoman kiinnostavan!

Pelastuspartioon liittymällä viet omaa strategiatyötäsi eteenpäin ja saat ympärillesi strategiatyöstä innostuneen yhteisön, jonka kanssa sparrailla ajatuksiasi. Kyseessä on avoin Facebook-ryhmä, jossa käydään aktiivista ja inspiroivaa keskustelua strategiasta.

content-image

Artikkelit

thumb
17/03/2023
Strategiatyö kaipaa yhteyttä arkeen
thumb
07/02/2023
MWB-malli kasvun työkaluna
thumb
13/01/2023
Strategian toteuttaminen MWB-mallilla
thumb
13/01/2023
OKR-malli antaa selkeän tavan puhua strategiasta
thumb
07/12/2022
Strategia on yrityksen tapa elää
thumb
07/11/2022
Työntekijäymmärrys tukee strategian toteutumista
thumb
15/09/2022
Strategiatyön dialogisuus
thumb
13/09/2022
FOIBEKARTANO: Hyvän elämän yhteisö ikäihmisten kotina
thumb
16/08/2022
Nordic Business Forum: Strategia on teoria, joka pitää testata
thumb
16/08/2022
Validia: Strategiaprosessi on myös iso viestintäprosessi
thumb
05/07/2022
Kriisi pysäytti miettimään strategiaa
thumb
20/06/2022
Kasvustrategian avulla kohti korkeuksia
thumb
10/06/2022
Strategian toteuttaminen on systematiikkaa
thumb
03/06/2022
QVIK: Olisimme voineet lähteä strategiatyöhön paljon aiemmin
thumb
03/06/2022
ALVA: Strategiatyön ydin on löytää keinot päästä valittuun päämäärään
thumb
27/05/2022
KuPS: Strategiaa huippu-urheilusta yritysmaailmaan
thumb
21/02/2022
ELCOLINE: Maaliin pääsy varmistetaan oikeiden ihmisten kautta
thumb
11/02/2022
Strategian laatiminen voi olla helppoa ja käytännönläheistä
thumb
03/02/2022
MESSUKESKUS: Pidä yritys aina kilpailukykyisenä
thumb
16/12/2021
KASVURYHMÄ: Tulevaisuudesta tähän päivään – ja takaisin tulevaisuuteen
thumb
25/10/2021
PENTIK: Ei mystifioida strategiaa
thumb
21/09/2021
KPA Unicon: Strategiatyötä ei meillä tehdä salaseurassa
thumb
02/09/2021
Kirja on nyt julki! Katso julkkari-liven tallenne
thumb
29/07/2021
PONSSE: Meille asiakaslähtöisyys on elämäntapa
thumb
26/07/2021
INNOFACTOR: Olen aina ollut strategiauskovainen