Strategia on valintoja
Tässä jaksossa Antti Haapakorva ja Mikko Laakkonen keskustelevat, kuinka perheyrityksessä tehdään strategiatyötä. Lisäksi keskustellaan sudenkuopista strategiatyön varrella.
Strategia perheyrityksessä
Erityisen tärkeänä Mikko pitää jatkuvaa dialogia omistajien välillä. Hyväksi on havaittu säännölliset keskustelutuokiot ja se, että pystytään puhumaan vaikeistakin asioista. Yhteistyö loppuu silloin, kun keskusteluyhteys katkeaa. Sama pätee myös asiakassuhteisiin. Hydroline Oy on aina ollut asiakaslähtöinen yritys ja se on tuottanut tulosta. Jatkuva keskustelu asiakkaiden kanssa mahdollistaa yrityksen viemisen oikeaan suuntaan.
Hydroline Oy heräsi strategian tarpeeseen, kun markkinoilla tapahtui romahdus. Kriisi pakotti miettimään seuraavia askelia. Strategia on Mikon mielestä tärkeä rakentaa, ennen kuin yritys on niin iso, että strategian tekeminen vaikeutuu huomattavasti. Kriisin sattuessa ei pidä jähmettyä. Täytyy katsoa pitkällä tähtäimellä kriisin vaikutuksia. Mikko painottaa, että strategiakeskustelun ylläpito kriisitilanteissa on todella tärkeää.
Strategian luominen
Osallistaminen strategian suunnittelussa on hyvä pitää riittävänä, mutta hallittavana. Osallistaminen on hyvä pitää sillä tasolla, että strategiasta muotoutuu toimiva ja suurin osa sen ymmärtää. Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että joskus strategia on laitettava käytäntöön. Eli jatkuvasti uusia näkökulmia ei voida ottaa harkintaan.
Strategian luonnissa pitää viestiä selkeästi prosessista. Vaikka mahdollisimman moni pyritään saada mukaan keskusteluun, lopussa johto tekee kuitenkin päätökset.
On hyvä ylläpitää systemaattisesti strategiakeskusteluja eli keskusteluja siitä, ollaanko oikealla polulla. Jonkun vastuulla on myös hyvä olla tiedon kerääminen markkinoilta. Se sisältää asiakkaiden mielipiteiden kartoittamista, sekä indikaattorien seuraamista. Indikaattorit luovat hiljaisia signaaleja, mistä voidaan tehdä päätöksiä. Tärkeää on myös jatkuvasti kommunikoida henkilöstölle tilanteesta markkinoilla.
Strategiatyön sudenkuopat
Strategia suunnitellaan ja toteutetaan. Helppoa strategian laatimisessa on pitkän tähtäimen suunnitelma. Mikko kuvaa strategiaa kasana valintoja. Perheyhtiössä helposti rakastutaan tuotteisiin ja asiakkaisiin eikä osata enää sanoa ei. Dialogi nousee myös arvoonsa siinä vaiheessa, kun pitää päättää, mitä asiakastarpeita lähtee täyttämään. Liian joustava yritys ei pysty pitämään toimintaansa kannattavana.
Kun on opittu tekemään valintoja ja sanomaan ei oikeissa kohdissa, alkaa jalkauttaminen. Tässä vaiheessa arki syö helposti strategian. Ei ole yksinkertaisesti aikaa toteuttaa suunniteltua strategiaa päivätasolla. Jatkuva viestintä ja toistaminen pitää varmistaa strategian jalkauttamisessa.
Johdon tulee viestiä koko ajan, jotta voidaan luoda käsitys yrityksen tilasta suhteessa ympäristöön. Strategia ei siis ikinä ole kiveen kirjoitettu suunnitelma.
Yhteenveto
Strategian onnistumisessa tärkeintä on loppuen lopuksi kommunikaatio. Yhteys pitää olla auki niin yrityksen sisällä kuin yrityksen ja markkinoiden välillä. Asiakkaita täytyy kuulla ja ymmärtää, että yritys voi toimia tehokkaasti. On kuitenkin opittava sanomaan myös ei. Karkeasti strategiaprosessi on siis päätöksen tekoa ja oppimista.
Onnistu strategiatyössä
Teksti: Ville Vuorela
- Hydroline Oy toimitusjohtaja kolmannessa polvessa.
- Hydroline on hydraulisylintereiden suunnitteluun ja valmistukseen erikoistunut, 60-vuotias perheyritys, jonka liikevaihto liikkuu 60 miljoonan euron tuntumassa.
Liity pelastuspartioon!
Yritykset eivät koskaan ole valmiita. Sama pätee strategiatyöhön: aina on tilaa kehittymiselle. Ja se, jos mikä, tekee tästäkin lajista loppumattoman kiinnostavan!
Pelastuspartioon liittymällä viet omaa strategiatyötäsi eteenpäin ja saat ympärillesi strategiatyöstä innostuneen yhteisön, jonka kanssa sparrailla ajatuksiasi. Kyseessä on avoin Facebook-ryhmä, jossa käydään aktiivista ja inspiroivaa keskustelua strategiasta.