Tässä jaksossa Antti Haapakorva ja Jere Räisänen keskustelevat kasvuyrityksen strategioista. Kasvuyrityksen strategiaa peilataan urakointi- ja kunnossapitokonserni Elcolinen kehittymiseen vuosien varrella.
Suuret tavoitteet, suuret tulokset
Jere kertoo, että kriisi yrityksen sisällä johti käänteentekevään hetkeen noin kymmenen vuotta sitten. Kriisi pakotti miettimään strategian uudestaan ja asettamaan suuret tavoitteet tietylle aikavälille. Tämä kannatti, sillä Elcoline saavutti uuden tavoitteensa etuajassa. Asettamalla kovat tavoitteet ja pilkkomalla strategia tavoitteen saavuttamiseksi osiin, Elcoline lähti hurjaan kasvuun.
Kasvu lähtee tavoitteen asetannasta. Tavoite voi olla jopa epärealistiselta vaikuttava. Ideana kuitenkin Jeren mielestä on se, että korkea tavoite pakottaa uudistumaan. Korkea tavoite haastaa pohtimaan, kuinka tavoitteeseen päästään ja sitä kautta löydetään kasvumahdollisuuksia.
Elcolinen kasvu lähti sen pohtimisesta, miltä näyttää hyvä yritys alalla. Tätä kautta tulivat kasvutavoitteet. Jeren mukaan kasvu itsessään ei ole tavoite: kasvun takana on kuva alan parhaasta yrityksestä. Jos alalla toimiminen vaatii yritykseltä suurta volyymiä, on kasvu silloin tavoiteltavaa.
Jeren mukaan on tärkeä luoda narratiivi kasvuhankkeista, jotta niitä voidaan verrata ja järjestellä. Kun kasvuhanke on valittu, alkaa sen toteuttaminen: Tavoite johon pyritään, tulee Jeren mukaan pilkkoa strategiajaksoihin. Joskus tavoitteen saavuttaminen voi viedä useita vuosia ja siksi sen pilkkominen osiin auttaa hahmottamaan toimintaa lyhyemmällä aikavälillä.
Yritysostoista synergiaetuja
Yrityskaupat ovat osa Elcolinen kasvua, ja konserni on määritellyt niille kriteeristön, joka ohjaa päätöksentekoa. Kriteerejä ovat tehokas päätöksentekoprosessi, strateginen yhteensopivuus, jaettu visio, epäonnistu nopeasti ja kaikki on kiinni toteutuksesta. Näiden kriteerien tarkoituksen on viitoittaa suuntaa tekemiselle. Lopulta kriteerit muistuttavat siitä, että hyvä suunnitelma ei toimi, jos sitä ei voi toteuttaa käytännössä. Selkeät tavoitteet ja suunnitelma helpottavat myös ostomahdollisuuksista kieltäytymistä.
Elcoline punnitsee mahdollisia yrityskauppoja synergiaetujen näkökulmasta. Yrityskaupoilla voidaan saavuttaa synergiaetuja esimerkiksi ristiinmyynnillä ja kauppojen mukana tulevilla asiakkuuksilla. Jere nostaa tärkeäksi pointiksi sen, että toteutettava yritysosto mahdollistaa orgaanisen kasvun synergiaetujen myötä.
Muita tärkeitä kriteerejä yrityskaupoille on uuden osaamisen saaminen ja uusille markkinoille meno.
Myös ostettavan yrityksen kulttuuri painaa valinnassa. Ostettavan yrityksen kulttuurin ei tarvitse Jeren mukaan sopia ostajayrityksen tämänhetkiseen kulttuuriin. Tärkeämpää on, että ostettavan yrityksen kulttuuri sopii pitkällä tähtäimellä siihen, mitä halutaan olla tulevaisuudessa.
Yhteenveto
Asettamalla tavoitteet ja tähtäämällä niihin muodostuu yritysostojen tekeminen sekä orgaaninen kasvaminen selkeäksi kokonaisuudeksi. Kasvustrategia ohjaa päätöstenteossa matkalla kohti tavoitetta.
Teksti: Ville Vuorela
Onnistu strategiatyössä
- Elcoline Group: Perustaja ja hallituksen puheenjohtaja
- 3D Talo: Sijoittaja ja hallituksen puheenjohtaja
- Moose Industries: Perustaja, CEO
- 20 vuoden kokemus eri tehtävistä teollisuusyrityksissä.
Liity pelastuspartioon!
Yritykset eivät koskaan ole valmiita. Sama pätee strategiatyöhön: aina on tilaa kehittymiselle. Ja se, jos mikä, tekee tästäkin lajista loppumattoman kiinnostavan!
Pelastuspartioon liittymällä viet omaa strategiatyötäsi eteenpäin ja saat ympärillesi strategiatyöstä innostuneen yhteisön, jonka kanssa sparrailla ajatuksiasi. Kyseessä on avoin Facebook-ryhmä, jossa käydään aktiivista ja inspiroivaa keskustelua strategiasta.